utorok 18. mája 2010

Výskum

Dlhodobo sa venujem Trenčianskej stolici v rokoch 1526-1604.

Pre početnosť materiálu som sa upriamil na obdobie 1541-1571, ktorému sa teraz venujem, v rámci časových možností, najviac. (Nie je to totiž vyslovene súčasť mojej "náplne práce".)

Obdobie 1526-1604 je možné rozdeliť do troch väčších periodických celkov:
I., 1526-1540
I.A. august 1526- leto1528 je zatiaľ, zdá sa, neskúmateľné obdobie, pre Trenčiansku stolicu som nenašiel taký materiál, ktorý by umožnil sa tomuto iste veľmi zmätenému obdobiu podrobnejšie venovať
I.B. leto 1528 - 1538 (do Varadínskeho mieru) priebeh vojny o Uhorsko, medzi Ferdinandom Habsburským a Jánom Zápoľským, najväčším vlastníkom na území Trenčianskej stolice je možné na území stolice okrem literatúry sledovať len spätne z mladších dokumentov
I.C.1538-1540/41 toto obdobie je trošku umelo vytvorené, z toho dôvodu, že materiál stolice je zachovaný až od roku 1541, čím sa vlastne vysvetľuje môj záujem o obdobie 1541-1571 - historicky by teda bolo správnejšie prvú periódu vymedziť rokmi 1526-1538.
II., 1541-1571 je obdobie rozpoltenej stolice, Rafael Podmanický verzus stolica so sídlom v Trenčíne - Baračkaiovci a spol. Druhá perióda by sa mohla ešte rozdeliť na obdobie od varadínskeho mieru po uvalenie kliatby na Podmanickovcov, a ďalším medzníkom je určite úmrtie samotného Rafaela Podmanického.
III., 1571-1604
III.A. 1571-1590 obdobie stabilizácie a najväčšieho rozmachu stolice v zmysle samosprávy - je to ideálne obdobie pre skúmanie typických znakov stoličnej samosprávy a spôsobu jej výkonu. Toto obdobie by som bez rozpakov nazval "Zlatým vekom samosprávy Trenčianskej stolice".
III.B. 1590-1604 - predvečer stavovských a náboženských konfliktov. Týmto obdobím začína úpadok stavovskej samosprávy a zvyšuje sa vplyv štátu.

Pri mojom výskume by mi pomohlo poznať mená notárov Trenčianskej stolice v rokoch 1526-1540, k tomuto obdobiu ma vlastne zaujíma všetko, čo sa tejto stolice týka.

Upresnil by som to snáď ešte jednou skúsenosťou. Pred pár mesiacmi mi istý "bádateľ", alebo "vedecký pracovník" sprisahanecky odporučil LUKINICHA ... zostal som v pomykove :-)


LUKINICH, Ursinus Vellius, Spergfogel, Gašpar Hayn, štúdie profesora Baďuríka sú mi vcelku známe, ako aj iná literatúra, prípadne by som tu mohol urobiť Bibliografiu k tomuto obdobiu. Skôr by som ocenil, keby niekto náhodne objavil v archívnom materiály na netradičnom mieste informácie, ktoré by stáli za zmienku.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára