sobota 25. júla 2020

Bitka v Kotešovej 5. decembra 1918

MARTINICKÝ, Miroslav. Bitka v Kotešovej 5. decembra 1918. In Historické výročia v roku 2018. Zborník z konferencie a katalóg z výstavy, 26. september 2018. Žilina : MV SR Štátny archív v Žiline so sídlom v Bytči a Považské múzeum v Žiline, 2019, s. 26-69. 


Napísať túto prácu som dostal tak trochu "rozkazom". Ako väčšina kolegov som sa aj ja musel nejako zapojiť do storočnice vzniku Československa. Pre mňa vcelku neznáme obdobie - venujem sa skôr starším dejinám, do roku 1848 ... Ako špagát v zálohe som si ale spomenul, že v tom čase sa odohrala bitka v Kotešovej, a tak vznikla táto moja druhá "vojenská" historická štúdia. Výskum začal byť zaujímavý potom, ako ma zoznámili so známym bytčianskym zberateľom pánom Michalom Krúpom, u ktorého sa nachádzajú spomienky priamych účastníkov bitky, zozberané a zapísané v roku 1928 (neskorším akademickým maliarom) Ladislavom Grnáčom, ktorý sa ešte ako poslucháč strednej školy bitky osobne zúčastnil. Doteraz nepublikované spomienky priamych účastníkov umožnili podrobne zrekonštruovať priebeh bitky. Spomienky, zozberané Ladislavom Grnáčom sú v plnom znení súčasťou práce a tvoria jeho prílohu - STIAHNUŤ PDF 3MB

"Pred útokom" - je to samozrejme len ilustračná fotografia, 
ale podobne sa pripravovali bytčianski dobrovoľníci 
v koryte chotárneho potoka medzi Hliníkom a Kotešovou 
(kramerius.army.cz).

V improvizovanej bitke, ktorá vypukla v Kotešovej vo štvrtok 5. decembra 1918 sa stretli jednotky maďarského vojska, postupujúce severne od Váhu zo Žiliny smerom na Trenčín, s dobrovoľníckou jednotkou slovenskej národnej gardy z Veľkej Bytče. Dobrovoľníci postup maďarských vojakov zastavili a prinútili ich ustúpiť, čo následne viedlo k opätovnému obsadeniu Žiliny v prospech vznikajúcej Československej republiky a príchodu ministra s plnou mocou pre správu Slovenska. Hoci sa bitky zúčastnil pomerne malý počet vojakov, vyzbrojených len pechotnými zbraňami, práve istá náhodnosť stretnutia a z nej vyplývajúca nutnosť improvizácie oboch strán, je zaujímavá aj z vojenského hľadiska.


Záverečná fáza bitky ukazuje, že domáci dobrovoľníci 
pre svoje víťazstvo využili vcelku sofistikovanú taktiku 
bočných obchvatov.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára