sobota 1. februára 2020

Východná - dejiny obce (2019)


autori: PhDr. Peter Vítek, PhDr. Miroslav Martinický, PhDr. Peter Laučík
vydavateľ: Obec Východná
ISBN 978-80-570-1431-7


Knihu mi do zámku 24. januára 2020 priniesol kolega Peter Vítek. Je to najnovšia tlačou vydaná publikácia, na ktorej som sa podieľal. Monografia je bohato ilustrovaná fotografiami a ukážkami archívnych dokumentov. Grafik Ing. Ivan Červený inklinuje k viacvrstvovému zalomeniu - množstvo textu a obrázkov je umiestnených na margo.

Nezávisle na písaní tejto monografie, som na chotári obce Východná strávil za posledné tri roky niekoľko víkendov. Možno aj z tohto dôvodu ma najviac zaujali (a dali najviac práce) jej chotárne hranice, o ktorých píšem na s. 146-163, v 9. kapitole: Východná a jej chotárne hranice v premenách času. Najviac úsilia si vyžiadalo objasnenie zásadnej zmeny rozsahu územia v rokoch 1850 - 1866, keď sa k Východnej pripojili rozsiahle územia od Čierneho Váhu až po hrebene Nízkych Tatier, ktoré dovtedy užívalo komorské Hrádocké panstvo a do polovice 19. storočia nepatrili k chotáru žiadnej obce. Vďaka tomuto pričleneniu sa Východná stala obcou s najrozsiahlejším chotárom na území Slovenskej republiky. Pomerne zložitý problém sa mi podarilo, dúfam že správne, objasniť aj preto, že pred monografiou Východnej, som sa vďaka kolegyniam, archivárkam z Popradu, mohol podieľať na monografii obce Liptovská Teplička (ktorá by mala byť vytlačená v najbližšom čase), kde som sa pri vzniku obce zaoberal aj kreovaním jej hraníc - západné hranice Liptovskej Tepličky (s Východnou) sa nachádzajú práve v tomto priestore na juh od Čierneho Váhu. V súvislosti s hranicami som sa pokúsil obhájiť legitímnosť znenia prvej metácie (vytýčenia hraníc) Východnej z roku 1329, ktorá sa zachovala len v neskoršom, neúplnom opise. Zhotoviteľ zachovaného neovereného odpisu totiž zjavne vynechal jeden riadok originálu, kvôli čomu sa opis hranice (zdanlivo) nedal umiestniť do reálneho priestoru. Na s. 148 je však použitý obrázok bez červenej značky, ktorou som označil miesto, kde spomenutý text metácie chýba, no v popise obrázka v knihe, odkaz na túto značku zostal. Tu je obrázok, ktorý mal byť v knihe:


Treba zdôrazniť, že v monografii vyšli všetky ukážky z máp farebne. Môžete si tu vo farbe pozrieť aj to, ako vyzerá zatiaľ najstarší zachovaný zápis známych vrchov a riek v slovenskom jazyku - Čierny Váh a Kráľova hoľa (s. 153, z roku 1554), alebo Kriváň (s. 162, z roku 1560).

Do knihy som pripravil aj mini-edíciu troch najstarších latinských dokumentov, ktoré sa týkajú dejín Východnej a to z rokov 1269 (DL 65249), 1329 (DL 2026/2) a 1469 (SNA, Rod Kostoláni, F. B, no. 45). Musím však poznamenať, že výsledné grafické spracovanie žiaľ nezodpovedá zaužívaným štandardom. Je škoda snažiť sa "robiť umenie" práve z textovej prílohy (s. 164-168).

Monografie nie je vždy možné a ani efektívne vydávať ako zborníky samostatných príspevkov jednotlivých autorov, a tak sa ešte niektoré naše texty stretli vo viacerých kapitolách, moje najmä v kapitole 3: Obec a jej vzťah k Liptovskej stolici a Hrádockému panstvu do roku 1848 (s. 36-42). Ani v tejto monografii nechýba prehľad priezvisk obyvateľov obce z rokov 1596 - 1866.

Snáď sa mi podarí aj tento rok, na pár dní, navštíviť obec Východná, ktorej dejinami a najmä chotárnymi hranicami som mal možnosť sa zaoberať.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára