pondelok 31. januára 2011

Druhá verzia Rutšekovho odpisu

Vďaka doterajšej práci na Belových Notíciách Trenčianskej stolice, dostala sa mi do rúk druhá, staršia verzia z roku 1951. Doteraz som vychádzal z neskoršieho Rutšekovho vyhotovenia z roku 1955 (vzhľadom k umiestneniu by sa mohla volať aj nitrianskou verziou). Staršia verzia je honosnejšia, má zdobené iniciály, mnoho ilustrácií a celkovo má rukopis blízko svojim vzhľadom k tým častiam Notícií, ktoré boli vydané tlačou (táto by sa mohla nazývať aj trenčianskou).

Podobne sa v dvoch verziách zachovali aj Rutšekove Kroniky mesta Považská Bystrica. Kým som mal k dispozícii len "jedny Notície  Trenčianskej stolice" (Rutšek 1955), počítal som len s tým, že rozdiely v texte budú v porovnaní s originálom Belovho rukopisu, ktorý je však pre mňa z viacerých dôvodov nedostupný. Dôležité je poznamenať to, že obe Rutšekove verzie 1951 a 1955 sa od seba odlišujú.

Rozhodol som sa (vzhľadom k tomu, čo už mám pripravené) pokračovať prioritne s verziou Rutšek 1955, a porovnať ju s verziou 1951.

Minule sa tu spomínal kopec Roháč a náhodne som našiel pár starších snímkov z roku 2004, kde je Roháč (trojvrch) spolu aj s Hričovským hradom ...

... Maníny (Veľký Manín a Malý Manín:
... iný pohľad na Hričovský hrad - v strede sa belie Skalný Mních:
... na záver ešte nie celkom typický pohľad na mesto Bytča, zámocká veža v strede vytŕča ponad budovu pivovaru:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára