sobota 10. mája 2014

Liptovský Ján (2013)


LIPTOVSKÝ JÁN od prvej písomnej zmienky po súčastnosť

ISBN: 978-80-971342-6-6
(256 strán)
Autori: PhDr. Peter Vítek, Mgr. Miroslav Martinický, Mgr. Tomáš Janura, PhD., PhDr. Peter Laučík, Doc. Oldřich Vaněk, Csc., Dr. Ján Hlavienka.
Vydavateľ: Obec Liptovský Ján, 2013

Včera sa ku mne dostal výtlačok tejto historickej monografie, v ktorej sa môj príspevok k dejinám obce v období 16.-19. storočia nachádza na stranách 24-54. Výskum bol pre mňa zaujímavý najmä bohato zachovanými prameňmi k správe rodových majetkov a podnikaniu rodu Svätojánskovcov na území obce. Zvláštnu pozornosť si myslím zaslúži používanie "korporátnej" rodovej pečate, doloženej od roku 1818 (obr. s. 37). K obecnej samospráve, ako to už pri kuriálnych dedinách býva, sa toho nenašlo príliš veľa, ale iste zaujme vyšetrovanie streľby v richtárovom dome, ku ktorému prišlo po vyberaní daní v roku 1717. Rozvinutosť obecnej správy napriek malému počtu zachovaných údajov dokladá však jestvovanie obecného notára. Život poddaných tvorí ďalší veľký celok môjho príspevku, ktorý som doplnil už tradične o prehľad priezvisk obyvateľov skúmanej obce (s.50-54).


S Liptovským Jánom je spojená aj činnosť Jána Kalinčiaka, autora mojej obľúbenej humoresky Reštavrácia, ktorý práve tu našiel mnoho inšpirácie k svojmu literárnemu dielu. 

... ešte mi tak napadlo, že kým vo Vavrišove robievajú rekonštrukciu známej bitky, mohli by v Jáne skúsiť rekonštrukciu takej stoličnej reštavrácie, len si nie som istý, či by to niekoho zaujalo, keď máme tie kortešačky v poslednom čase skoro stále ...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára